H, aug.

Önmegvalósítás nemcsak kiváltságosoknak

Mozaik

„Utam lényege” címmel tartott ismeretterjesztő előadást és élménybeszámolót június 7-én a Tinódi Házban egy egri fiatalember, aki valamivel több, mint három év alatt 47.000 kilométer megtéve és közben 39 országot bejárva körbekerekezte a Földet.

Szabó Ádám elmondta, hogy 2012-ben egy snowboarddal történt balesete miatti térdműtéte utáni rehabilitáció során orvosi tanácsra kezdett el biciklizni. A gyógyulása után is gyakran ült fel kerékpárjára és egy régi álmát váltotta valóra azzal, hogy 2014-ben nekiindult egy olyan európai biciklikörútnak, ami négy hónapig tartott. A kontinens számos országába szétszéledt barátait látogatta meg és eljutott az „El Caminonak” nevezett ősi zarándokút végállomására, a spanyolországi Santiago de Compostela-ba, ahonnan aztán élményekkel telve indult haza. Ekkor érlelődött meg a korábban videóvágóként dolgozó fiatalember fejében az a gondolat, hogy belevág egy Földet megkerülő kerékpáros túrába. Három hónapos előkészület és szervezés után egy támogatójának - a csepeli Evobike Kft-nek - köszönhetően egy speciálisan kialakított és jól felszerelt kétkerekűn a társául szegődött Illés Adorjánnal közösen 2015. június 10-én kezdte meg lakóhelyéről elindulva a három évesre tervezett világkörüli útját.
- A fő szempont egy olyan közlekedési forma kiválasztása volt számomra, amivel olcsón és környezetbarát módon lehet utazni - hangsúlyozta Szabó Ádám. - A kerékpárom 18 kilogrammot nyomott, a felszerelések súlya pedig a szállított víz és étel mennyiségétől függően 30-40 kilogramm volt. Sok nyitott kérdéssel a fejemben és kevés pénzzel - a korábbi munkámmal összespórolt mindössze 10.000 dollárral - a zsebemben ugrottam fejest a bizonytalanba azért, hogy kilépve a városi lét nyújtotta komfortzónából az élet egy olyan medrében találjam magam, ahonnan nem lehet csak úgy visszatáncolni. Tudtam, hogy végig fogom csinálni és az útközben szerzett tapasztalataim alapjaiban meg fogják változtatni a jellememet. Az alapterv szerint folyamatosan kelet felé haladtunk. Előbb a Balkánon át jutottunk Törökországba, ahol Európából átmentünk Ázsiába, majd a szovjet utódállamokon és Iránon keresztül a Pamír-hegység felé vettük az irányt. Annak „megmászása” során felkerekeztünk Tádzsikisztánban túránk legmagasabb pontjára, a tengerszint feletti 4655 méteren található Fehér ló-hágóhoz, utána Pakisztán és India, azt követően pedig bolygónk legmagasabb hegyvonulata, a Himalája jött, amit délről kerültünk meg. Nepálon áthaladva Banglades, Mianmar, Malajzia útvonalon társamtól szétválva jutottam el Szingapúrba, ahonnan repültem Japánba. Ott csupán két hetet akartam eltölteni a híres cseresznyevirágzás megnézése érdekében, ám annyira megtetszett az ország és annyira kedvesek voltak velem annak lakói, hogy északról három hónap alatt kerekeztem el délig. Ausztráliában is hosszabb időt töltöttem és közben csodálatos tájakat, különleges növényeket és állatokat, valamint segítőkész embereket ismertem meg, majd Új-Zélandot jártam be biciklivel. Onnan repültem az Amerikai Egyesült Államokba, ahol a Csendes-óceán keleti partján ereszkedtem le Kalifornián keresztül Mexikóba, majd a Karib-térségen áthaladva a dél-amerikai földrészen lévő Ecuádorig jutottam le. Az egy évvel korábban történt különválásunk után erre a többezer kilométeres szakaszra ismét a társam lett Illés Adorján és egy menet közben megismert ecuádori srác. Az utolsó repülős utam Madridba vezetett, ahonnan 2018. augusztus 20-án érkeztem vissza szülővárosomba, Egerbe. A 1161 napos út során szállásra csupán 100 eurónak megfelelő összeget költöttem, mintegy 700 éjszakát sátorban töltöttem, a többin pedig ingyen aludhattam korábban számomra ismeretlen emberek otthonaiban, templomokban, menedékházakban és segélyhelyeken. Vegetáriánus lévén az étkezések időnként gondot okoztak, de mindig helyi alapanyagok felhasználásával készítettem el a reggeliket, az ebédeket és a vacsorákat. Magas kalóriatartalmú kajákat kellett ennem a kerékpározás miatti fokozott fizikai igénybevétel miatt. A különböző helyeken megivott víz minősége több esetben is okozott hasmenést, de rövid rosszulléteken kívül más egészségügyi problémám nem volt és szerencsére csupán egy kisebb koccanásos balesetet szenvedtem el.
A fiatalember 47.000 kilométer megtéve és közben 39 országot bejárva körbekerekezte a Földet, miközben a környezettudatosság jegyében és a természet védelmének elkötelezettjeként 43 helyen ültetett fát. A valamivel több, mint három esztendő alatt az élet számtalan formában állította kihívások elé, melynek köszönhetően énje olyan rétegeit is megismerhette, amik korábban számára is rejtettek voltak. Állítása szerint minden tanítást felülmúlt ez a hosszú kirándulás, melynek végén nemcsak lakóhelyére érkezett meg, hanem önmagához is, Szabó Ádám a boldogságot kereste és meg is találta azt. Azt vallja, hogy „az utazás egy enciklopédia, ami útközben íródik, felszabadít és tisztánlátásra ösztönöz, elénk tárja a valóságot, azt, hogy mi az, amire érdemes figyelnünk és mit kell elengednünk ahhoz, hogy örömünket leljük az életben”. Most vágja az általa forgatott felvételekből azt a valószínűleg majd három részből álló filmtrilógiát, mely az életre szóló kalandját fogja bemutatni.

A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk.További információ a sütikről (cookieról):Elolvasom.